Nieuwe kansen, nieuwe behoeftes en een nieuw businessmodel
De Coronacrisis raakt hoe we werken en onze sociale interactie. Hoewel iedereen het liefst weer zo snel mogelijk terug wil naar de normaal zoals we die kenden voor de pandemie, zullen er toch een aantal zaken wezenlijk veranderen. Myra van Herwijnen, neemt je de komende weken mee langs een aantal veranderingen die zij ziet.
In tijden van crisis blijken bedrijven opeens snel te kunnen schakelen en wordt ieders creativiteit en flexibiliteit aangewakkerd. Gedwongen door de omstandigheden is er een grote versnelling als het gaat om nieuwe kansen te zien en te grijpen. Het bezorgen van maaltijden beperkt zich niet meer tot de traditionele afhaalrestaurants matrasfabrikanten maken hun productiefaciliteiten geschikt voor het maken van mondkapjes en fitnessinstructeurs, muziekdocenten en taalinstituten boren een heel nieuwe doelgroep aan door hun lessen trainingen online aan te bieden. Online winkelen en bezorgdiensten maakten al een sterke groei door en versnellen verder.
Het aanjagen van het vernieuwen van bedrijven, het klinkt allemaal heel mooi. Maar er is ook een keerzijde. Veel bedrijven hebben het moeilijk in deze crisis. Eerst was er een overschot aan liquide middelen, nu een tekort. En dus moeten bedrijven op zoek naar geld, krijgen ze te maken met oplopende voorraden en met omzetdaling. Ook contacten onderhouden met klanten gaat nu anders. Hierdoor loop je het risico dat je klanten verliest, prospects niet kunt overtuigen en heb je een debiteurenrisico. Minder bedrijvigheid zorgt voor minder investeringen en minder import en export. Dit leidt tot onzekerheid over de toekomst en bijvoorbeeld gedwongen ontslagen.
Of je nu gedwongen wordt door de maatregelen, afgenomen omzet of niet, deze crisis is dé kans om je business model te resetten. Stel jezelf de vraag: Wat moet ik doen om relevant te blijven en klaar te zijn voor deze nieuwe wereld en wat zijn mijn dromen? Wat wil je nog echt bereiken en wat heb je daarvoor nodig? Dit is het (noodzakelijke) moment om je bedrijfsvoering tegen het licht aan te houden: hoe moet het businessmodel worden aangepast om te kunnen overleven en klaar te zijn voor de toekomst? Waarom bestaat jouw bedrijf en doet het wat het doet? Vind je bedrijf opnieuw uit.
Vanuit onze ervaringen, deel ik graag de volgende 3 tips:
- Praat met je klanten, collega’s en branchegenoten. Zij zijn vaak de beste inspiratiebron voor nieuwe inzichten. Ga terug naar je kernwaarden. ? Met welk doel heb je jouw bedrijf opgericht? Hoe past dit doel in de nieuwe situatie? Wat wil je behouden en wat wil je veranderen?
- Richt je je bedrijf (gedeeltelijk) anders in? Bekijk dan, samen met een adviseur, wat de gevolgen hiervan zijn voor de risico’s, je personeel en je verzekeringen.
- Ga het vooral doen. Niets geeft jou en je mensen zo veel nieuwe energie als samen verder bouwen!
Terug naar hoe het was, gaan we niet meer. Ik ben heel benieuwd hoe jij hiermee omgaat als ondernemer of als werknemer. Deel je jouw ervaringen en ideeën met me?