Waarom het verzekeren van een sportwagen altijd maatwerk vereist

Waarom het verzekeren van een sportwagen altijd maatwerk vereist
Waarom een sportwagen verzekeren maatwerk vereist

Waarom een sportwagen verzekeren maatwerk vereist

Voor de verzekering van uw sportwagen kunt u terecht bij een reguliere autoverzekeraar, maar is dat wel verstandig? Autoverzekeringsspecialist en petrolhead Mark Reus legt uit waarom het verzekeren van een exclusieve sportwagen zoals een Porsche, Aston Martin of een Ferrari altijd om maatwerk vraagt.

Onvergetelijke rijervaring

Een standaard auto schaft men vooral aan als vervoersmiddel, maar een Sportwagen is zoveel meer dan alleen een voertuig om mee van A naar B te rijden. Bij sportwagens draait het voornamelijk om het samenkomen van techniek, design, prestatie en emotie om een onvergetelijke rijervaring te creëren. Een standaard autoverzekering past daarom uitstekend bij een gewone situatie, maar een sportwagen is dat niet en kan dan voor zowel praktische als financiële problemen zorgen wanneer u een beroep moet doen op uw verzekering. 

 

Een autoverzekeraar die niet afschrijft, maar juist overdekt

Mark vertelt: “Drie jaar na het afsluiten van de verzekering wordt de waarde van de sportwagen doorlopend bepaald op basis van de dagwaarde. Dit betekent dat de verzekeraar bij schade achteraf mag bepalen wat de waarde van de auto is. Soms besluit een verzekeraar om flink af te schrijven, terwijl Ferrari’s en andere exclusieve sportwagens vaak hun waarde vasthouden of zelfs meer waard worden.”

“Wij willen dat de waarde van de sportwagen altijd klopt, zodat iemand na schade niet voor negatieve financiële verrassingen komt te staan.” VLC & Partners kiest er daarom voor om een sportwagen te verzekeren tegen de aanschafwaarde plus overdekking. Daarbij wordt de sportwagen eens in de drie jaar opnieuw getaxeerd en geldt de overdekking alleen bij getaxeerde auto’s. 

Een ander aandachtspunt zijn de beveiligingseisen. Mark: “Ik heb een keer meegemaakt dat een verzekeraar aanvullende voorwaarden stelde voor een Ferrari die alleen was voorzien van een fabrieksalarm. Het ging hier echter om een circuitauto. Omdat deze sportwagen geen kilometers op de openbare weg maakt en niet op kenteken staat, hebben we een passende verzekering geboden die daar rekening mee houdt en dat is terug te zien in de premie.”

Schadeherstel bij de juiste specialist

Is er toch schade aan uw sportwagen? Dan is het fijn als er een ervaren specialist wordt ingeschakeld. Een gewone autoverzekeraar heeft zijn eigen netwerk aan schadeherstellers waar u uit kunt kiezen. De kans is volgens Mark groot dat de aangesloten reparateur geen of weinig ervaring heeft met sportwagens. “Daarnaast gebruiken deze schadeherstellers vaak een open trailer, terwijl veel van onze klanten willen dat het transport discreet gebeurt.”

Bij VLC & Partners doen ze daarom niet aan schadesturing, maar zijn verzekerden vrij om te kiezen in het schadeherstel. “Voor sportwageneigenaren werken wij samen met een schadehersteller die geaccrediteerd en verbonden is aan het sportwagenmerk”, aldus Mark. Bovendien vinden wij het belangrijk dat de klant gelijkwaardig vervangend vervoer krijgt zolang zijn sportwagen bij de hersteller staat. 

 “Als echte petrolhead en verzekeringsspecialist ken ik mijn doelgroep door en door. Vaak zijn het liefhebbers die erg zuinig zijn op hun sportwagen of autoverzameling en op zoek zijn naar een goede verzekering. Dankzij onze private insurance leveren wij hoogwaardige dienstverlening die past bij dit soort exclusieve sportwagens.”

Meer over sportwagen verzekeren
Mark Reus

Wilt u meer weten?
Mark Reus staat voor u klaar.

Ik ben specialist in het verzekeren van bijzondere auto’s (oldtimers, youngtimers en sportwagens). Inmiddels verzeker ik dagelijks de meest uiteenlopende auto’s samen met ons team. Als petrolheads denken wij graag met u mee en hebben wij een aantal verzekeraars die dezelfde taal spreken. Dat ziet u terug in de premie, maar ook in de voorwaarden bij een onverhoopte schade.